Tvorba webových stránek a online aplikací Pracovní doba: 9:00 - 16:00

Copywriting

Copywriting
31.10.2020

Copywriting

Psaní je jako vaření: vaříte, vaříte, vaříte, kupujete kuchařky a učíte se, hodně jídla pokazíte a strávíte nad tím dalších x hodin, než Vám to konečně jde a jídlo chutná!

Copywriting jsou reklamní a propagační texty (texty na web, sociální sítě, billboard…)

Než začnete tvořit jakýkoliv text, vždy je důležité určit si CÍLOVOU SKUPINU a znát ji (Kolik má let? Jaký je její měsíční příjem? Má děti? Jaký řeší problém? Jak jí může náš produkt pomoci)

Také je důležité vytvořit si tzv. PERSONY = fiktivní osoby, které by mohli být naším potencionálním zákazníkem, můžeme si je představit jako profily lidí, pro které budeme náš obsah psát. Persony jsou dobré v marketingu pro rychlou představu potřeb našich zákazníků a také toho, co je vůbec nezajímá. Dle těchto informací poté můžeme vybrat způsob komunikace a vhodný obsahový marketing.

on-line prostředí:        

  • Sociální sítě: Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok, Twitter·
  • Bannery: především vizuální stránka (PPC reklama)
  • Web: SEO, klíčová slova, metadata….
  • Newsletter: Přehledný, aktuální, dobře napsaný, dobře cílený
  • PR: využití odkazů v textu (oproti off-line PR)
  • Blog: aktuální dění, záleží na tématu (foodblog, fashionblog)

Sociální sítě

Důležitá pravidla:

NEsdílet fake-news, NEpsat složitě a nesrozumitelně, NEkopírovat obsah, NEbýt suchar, NEpsat romány. Dát si pozor na nevhodné sexistické texty. Na každou síť použít text, který na ní funguje = přepsat autorský text na každé síti, nekopírovat informace.

 

Facebook: 

  • delší texty, starší publikum
  • nejdřív vizuál, potom text
  • pokud vizuál zákazníka zaujme text by měl jen popíchnout k rozkliknutí odkazu na daný produkt
  • Využíváme zde CTA (call to action) = pro více informací klikněte zde, to musím mít, a CAROUSEL (swipe doprava s více produkty dané firmy) LINKSHARE a ANKETY

Příklad: Šampon na vlasy pro cílovou skupinu 15-20 let

Vhodné copy: Tenhle šampon je must-have! Už ho máš doma?

 

Instagram: 

  • kratší úderné texty s propracovaným vizuálem, mladší publikum.
  • Využíváme posty, HASHTAGY (vhodné a správné), carousel, STORIES.
  • Jako první opět vizuál = na instagramu je vše dokonalé.
  • Emoji upoutá pozornost, ale záleží na filosofii značky, zda ho použít či ne (pokud ano měl by podtrhnout copy a korespondovat s ním).

Příklad: Životní pojištění, cílová skupina 40+

Vhodné copy: Myslet na zdraví je důležité. Najdeme pro Vás zdravotní pojištění na míru. #zdravinaprvnimmiste

 

LinkenIn:

  • Pracovní, konzervativnější prostředí.
  • Odborníci, firmy, ředitelé, specialisté.
  • profi prostředí, HR prostředí, sebeprezentace.
  • Emoji a nespisovné fráze si zde šetříme.

Příklad: Nový ředitel KB se zasloužil o další ocenění v rámci ekologického plánu KB pro recyklované platební karty.

Bannery (reklamy po stranách) 

V první řadě záleží na vizuálu, jasné sdělení, stručně a výstižně, NEZAPOMÍNAT NA CTA, je zde krátký čas na zaujmutí zákazníka, využít toho naplno

Příklad: Dopřejte svým očím 16hodinový komfort. Vyzkoušejte první balení zdarma. (CTA)

Web

"KLÍČOVÁ SLOVA JSOU PRO WEB KLÍČOVÁ"

vžít se do zákazníka, nepsat příliš dlouhé texty, využívat CTA, nezapomenout na mikrotexty (hlášky, tlačítka,...), VŠE OTEXTOVAT

 

Newsletter

Zaujmout hned prvními větami, může být vtipné a odlišné od ostatních.

Každá značka by měla mít své UFC (něco speciálního, svého, oproti konkurenci)

Příklad: Ema má maso. My máme med. Vy můžete mít med. Tekutý. A navíc s 35% alkoholu (Medový Žufánek) Musím mít! (CTA)

 

PR článek

  • Nejčastější úkol copywritera
  • V textu zmiňujete (prodáváte) zboží tak, aby to nebylo na první pohled znatelné.
  • Otázka: PROČ BY SI MĚL KOUPIT NÁŠ PRODUKT?
  • Zajmout nadpisem ale dát POZOR NA CLICKBAIT (Jezte tento produkt a budete nesmrtelní!)
  • Psát konkrétně, nic NEOKECÁVAT.
  • Využít PROKLIK, EMOCE. GIFY

 

Příklad: hrábě na listí

vyprávím o podzimním úklidu zahrady, o zazimování nábytku nebo chaty a zmíním, že je potřeba i shrabat listí, na které nám pomůžou právě hrábě. (PROKLIK VE SLOVĚ HRÁBĚ)

NEPOUŽÍVAT SLOVA: speciální, dokonalé, exkluzivní, inovativní, nejlepší a spojení KUPTE SI

vhodný text: Lepí se vám listí na boty? Je čas na hrabání! Máme pro vás hrábě, s kterými si podzimní úklid zahrady užijete. (EMOCE)

 

off-line prostředí 

Není tak rychlé jako on-linep prostředí, zákazník má čas, můžeme si hrát se slovy.

  • Časopisy
  • Katalogy
  • Billboardy
  • Plakáty
  • Televize
  • Rozhlas
  • Obaly

PR off-line

(článek v časopise)

Striktně daný rozsah, čtenáře musíte ZAUJMOUT VÍC NEŽ U ON-LINE.

 

Jak dobře psát?

Psaní je jako vaření: vaříte, vaříte, vaříte, kupujete kuchařky a učíte se, hodně jídla pokazíte a strávíte nad tím dalších x hodin, než Vám to konečně jde a jídlo chutná!

Nepoužívat metodu: KDYŽ NEMÁM LIMETKU, POUŽIJI CITRÓN!

Pokud neradi vaříte, nebudete dobrý kuchař stejně jako když neradi píšete, nikdy nebudete dobrý copywriter.

Pravidlo 1. Vzdělávejte se

  • Kupujte KNÍŽKY (např. To nejlepší z nejlepšího copywritera, autor Pavel Šenkapoun).
  • Soustřeďte se i na ODBORNÉ PUBLIKACE.
  • SLEDUJTE korektory, copywritery, spisovatele, redaktory, soc. sítích (např. ig: cervenapropiska).
  • Choďte na WORKSHOPY.
  • Ptejte se na FEEDBACK.
  • Mějte PŘEHLED O KONKURENCI.

Pravidlo 2. Prostě pište 

blog, do šuplíku, pro kamarády, povídky, básničky, v agentuře nebo freelance…Taky přepisujte a buďte sebekritičtí. NEBOJTE SE CHYB. ČTĚTE. A když něco nevíte? Nevadí, pomůže Vám internetová příručka (hhts://prirucka.ujc.cas.cz/). Vyzkoušejte vše možné (PR článek, přepis tiskové konference, copy na web, na sociální sítě...)

Pravidlo 3. Vlastní styl

Každý si musí najít vlastní styl. Zjistit o čem rád píše. Pro jakou značku chce psát. 

Pravidlo 4. Nepište romány

Nepište dlouhá souvětí. Pište poutavě, krátce, ZAUJMĚTE NA PRVNÍ DOBROU.

Copy

 

Pravidlo 5. Důležité věci na začátek. VŽDY.

  1. Lidi neradi čtou
  2. Lenost
  3. Důležité informace nejlépe v perexu

Pravidlo 6. (Ne)chtěný feedback

Sledujte, jak se textům daří, PTEJTE SE SVÉHO OKOLÍ, NEBOJTE SE PŘIJMOUT KRITIKU, MĚJTE VYSOKÉ NÁROKY.

Pravidlo 7. Typologická pravidla

Jak se píše pomlčka/spojovník, tečky, interpunkce (jezte, milé děti/jezte milé děti…).

Pravidlo 8. Klišé nechte doma

Více než pečivo, více než obchod, více než reklama…. VÍCE NEŽ KLIŠÉ.

Pravidlo 9. Doslovný překlad nefunguje!

Odpočívej v pokoji = Relax in the living room

To je jedno = It is one

Petr Bezruč = Petr Handsfree

Pravidlo 10. Emoce, radost, pláč? Všechno beru

Bavte lidi, zaujměte je, vzbuďte EMOCE, rozesmějte je, připomeňte jim, co už znají…

 

Na tohle pozor

SVŮJ vs. VÁŠ 

(oba výrazy jsou správně ale VÁŠ působí na zákazníka lépe)

DÍKY vs. KVŮLI

Díky je POZITIVNÍ. (Díky slunci čerpáme vitamin D.)

Kvůli je NEGATIVNÍ. (Kvůli dešti se nepovedl náš výlet.)

Vy vs. vy

Velké V: projev úcty, e-mail (i pokud oslovujeme více lidí)

spíše v korespondenci jinak malé...

Je to na vás. Nebo na Vás?

VIZ. vs. VIZ

Vždy bez tečky!

PANE VOMÁČKO vs. PANE VOMÁČKA

vždy 5. pád!

NEBUĎTE NEGATIVNÍ

(nezapomeňte, nedělejte si, nepřejete si, nenechte si…) ZKUSTE TO OTOČIT!

Co si zapamatovat? 

  1. Stručné a výstižné texty
  2. Typografie je důležitá
  3. Myslete na cílovou skupinu
  4. Nepište složitě a nesdílejte fake-news
  5. Pište s radost
  6. Vzbuďte v lidech emoce (emoji to nezachrání)
  7. Vzdělávejte se
  8. Nedělejte zbytečné chyby
  9. Doslovné překlady ne
  10.  Na psaní si udělejte čas!

Nejnovější články

Copywriting

31.10.2020
Josef Ther

Josef Ther

Jednatel společnosti

Pokud chcete vytvořit webové stránky, webovou aplikaci nebo máte jakýkoliv dotaz, neváhejtete nás kontaktovat.

Máte dotazy?
Zavolejte nám
+420 777 116 484